روزشمار عملیات های دفاع مقدس

نوار زمان هشت سال جنگ تحمیلی

عنوان رده اخبار : گزارشی از یک تیم شناسایی در منطقه هور
نسخه قابل چاپ

گزارشی از یک تیم شناسایی در منطقه هور

همه رده ها > گزارشی از یک تیم شناسایی در منطقه هور
گزارشی از یک تیم شناسایی در منطقه هور گزارشی از یک تیم شناسایی در منطقه هور
شماره سند: 24246

نوع سند: اسناد نظامی

زبان: فارسی

تاریخ تهیه : 28 مهر 1365

تعداد: 2 برگ

محل نگهداری: آرشیو مرکز اسناد دفاع مقدس

چکیده:

اقدامات شناسایی امر مهمی است که در غالب جبهه ها، به خصوص در مناطقی که برای عملیات مشخص می گردد، به طور مستمر ادامه می یابد. کمبود امکانات و تجهیزات نظیر هواپیماهای شناسایی و انواع رادارها و .. در طول دوران دفاع مقدس، باعث اتکاء به نیروی انسانی جهت انجام فعالیتهای شناسایی گردید. عملیات شناسایی به نیروهای ورزیده، از جان گذشته و آماده برای تحمل سخت ترین مشکلات، فشارها و شکنجه ها نیاز دارد که هم تلاش کنند در دشوارترین موقعیت ها از اوضاع دشمن کسب اطلاع کنند و در عین حال دشمن بویی از اقدامات آنها نبرد.

در صورت اسارت به دست دشمن، تا پای جان مقاومت کرده، اطلاعاتی به دشمن ندهند. این گزارش ماموریت گروهان اباعبدالله در یکی از محورهای منطقه هور که به شناسایی وضعیت موانع و مواضع دشمن پرداخته است می باشد.

تیم شناسایی گروهان اباعبدا..درآبراه ریحانی، حدفاصل کمین خودی تا نزدیک اولین موانع دشمن را ظرف یک ونیم ساعت سوار بر قایق سبک با پارو زدن طی میکنند و در 5 متری اولین موانع دشمن با لباس غواصی وارد آب می شوند.

وضعیت موانع جلو خط دشمن چنین است: فاصله حدود 650 متری اولین مانع تا سیل بند (خط اول دشمن) با انواع موانع پوشیده شده است. ابتدا سه ردیف مانع خورشیدی، حدود 100 متر بعد از آن، سه ردیف سیم خاردار توپی عرض آبراه را مسدود کرده است و نیروهای کمین دشمن بر آبراه نظارت می کنند. در این قسمت پوشش گیاهی (چولان) به ارتفاع 5/1 متر نیز وجود دارد. پس از آن یک ردیف مانع خورشیدی به همراه سیم خاردار توپی ایجاد شده است.

موانع اصلی سیل بند دشمن، از 100 متری غرب کمین نیروهای عراقی شروع می شود و به ترتیب عبارت است از: دو ردیف سیم خاردار توپی، یک ردیف مانع خورشیدی و یک ردیف سیم خاردار توپی روی آن، شش ردیف سیم خاردار توپی، یک ردیف مانع خورشیدی فقط در آبراه، دو ردیف سیم خاردار توپی سراسری در اطراف آبراه، یک ردیف مانع خورشیدی که روی آن سیم خاردار توپی قرار داده شده است.

نیروهای شناسایی با دست یابی به آخرین مانع دشمن و بررسی آن و اطمینان از نبودن مانعی دیگر تا سیل بند دشمن، به خط خودی برمی گردند.

صفحه دوم این سند، کروکی منطقه مورد نظرمی باشد.

صفحه 1  
1 صفحه - 1 رکورد




© 1397 کلیه حقوق محفوظ است | طراحی وب سایت
x - »